sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

The Best of Budapest

Varoitus: tämä on megapostaus aivan mielettömästä Budapestin matkasta. Luvassa on upeita kuvia kauniista kaupungista, mun kivoja matka-asuja ja muuta hauskaa, vaikka omaa Budapestin matkaasi varten! Suosittelen nimittäin lämpimästi!

Olin siis exculla 14 opiskelijakaverini kanssa 3. - 8.3. ihanan keväisessä Budapestissä ja tässä on parhaat bits and peaces matkalta! Menomatka Oulusta Helsingin ja Oslon kautta Budapestiin oli täynnä kommelluksia, ja koko porukka oli rättiväsynyt kun saavuttiin perille. Yövyimme Mavercik Hostel & Ensuites -nimisessä hostellissa (Ferencziek Tere 2), joka oli aivan keskustassa loistavalla etäisyydelä kaikesta. Aivan hostellin vieressä oli hyvä ruokakauppa, leipomo ja mikä tärkeintä, metroasema. Budapestin julkinen liikenne on tosi hyvä, helppokäyttöinen ja halpa. Ensimmäisenä iltana istuttiin koko porukalla pitkään pöytään ja nautittiin perinteisitä unkarilaisista mauista viulumusiikin säestämänä.

Tiistaiaamuna karkasin ystävieni Liisan ja Tiinan kanssa Budapestin aamuun, kun muut vielä nukkuivat. Olin niin innoistani uudesta aamusta Budapestissä, etten olisi jäänyt sänkyyn mistään hinnasta. Aamuinen Váci Utcan shoppailukatu oli vielä hiljainen, mutta herätti kyllä shoppailuhimot! Pääsimme myös nauttimaan ihanista keväisistä auringonsäteistä.

Takki: Vila
Huivi ja housut: H&M
Aurinkolasit: Mango
Kengät: Bull Boxer

Mieletön Budan linnavuori löytyi Tonavan toiselta puolelta. Hostellimme oli Pestin alavalla maalla, mutta Budan puolelta ei mäkeä puuttunut. Raitiovaunu kulki aivan joen rannassa, käsittämättömän hienoissa maisemissa.

Myöhemmin iltapäivällä kiipesimme Linnavuorelle ja tutustuimme Budan linnaan. Korkealta avartui käsittämättömät näköalat joelle ja Pestin puolelle, takana vasemmalla komea Parlamenttitalo.

Kylvettyämme iltapäiväauringossa söimme ihanassa konditoriassa lounaaksi muun muassa kakkua. Olen joskus sanonutkin, että voisin elää kuohuviinillä ja leivoksilla, jos se vain suinkin olisi mahdollista! Appelsiininen suklaakakku oli todella herkullista.

Illalla linnavuoren ja shoppailun jälkeen pistettiin punainen mekko päälle ja suunnattiin Szimplaan, rauniobaariin aivan Astorian metropysäkin läheisyydssä.

Mekko: Mango
Neuletakki: Vero Moda
Kengät: Bull Boxer
Laukku: Guess
Rannekoru: Mango
Korvakorut: Glitter
Kello: Guess

Szimpla on yksi Budapestin tunnetuimmista rauniobaareista, ja se oli ehdottomasti nuorten tuistien suosiossa. Paikka oli illan myötä aivan täynnä! Mielenkiintoinen ja vaihteleva sisustus, useat baaritiskit, hyvä baariruoka, livemusiikki ja vesipiiput takasivat jokaiselle asiakkaalle jotain. Alkujärkytyksestä selvittyäni täytyy todeta, että voisin kyllä käydä toistekkin. Ei nimittäin varmasti löydy vastaavaa Suomesta!

Keskiviikkoaamuna menimme kaikki yhdessä Unkarin kansallismuseoon kiertämään maan historian läpi nopeasti ja tehokkaasti. Museon upeissa puitteissa sai kivoja asuposeerauksia! Päälläni on Vilan neuletakki ja hame, Guessin laukku ja kello ja jo tutut Bull Boxerin bootist, jotka olivat mitä mahtavimmat matkakengät!

Kävimme tutustumassa keskiviikkona myös Parlamenttitaloon. Kulttuuripitoisen päivän päätteeksi Ráday Utcalla (ravintolakatu) maistui erinomainen italialainen ruoka ja punaviini. Pääruuaksi herkullista kalkkunaa ja jälkiruuaksi kestosuosikki tiramisu.

Illallisen jälkeen öinen Budapest ja Tonava näyttivät meille parhaita puoliaan.

Torstaina pukeuduin Mangon pikkuiseen pillkumekkoon ja Vilan luonnonvalkoieen neuletakkiin. Viimeisen kokonaisen päivän asukuva on otettu hostellirakennuksen kauniissa rappukäytävässä.

Lounasnälkää tyydytimme jälleen Rády Utcalla, tällä kertaa Púder-nimisessä ravintolassa, jonka sisustus oli Szimplan tavoin aivan omaa luokkaansa.

Kuten mulla on matkalla aina tapana, nappasin tietysti kuvan kaikista ostoksista. Mangosta löytyi mekkoaarteita sinisen sävyissä ja Stradivariuksesta varsinainen vaaleanpunainen rakkauspaita! Kosmetiikka oli paljon halvempaa kuin Suomessa, joten hamstrasin huisvärejä, hoitoaineita, ripsiväriä ja BB-voidetta tulevaan tarpeeseen. Mangosta löytyi myös ihana pinkki suojakotelo mun jo valmiiksi pinkille Lumialle, ja Vogue-kokoelmaan venäläinen painos. Mikä löytö! Lisäksi Heidi- ja Milka-suklaata sekä hunajaa kotiinviemisiksi. Juholle ostin tuliaiseksi ntyylikkään eulepaidan Pull and Bearista.

Viimeisen illan kunniaksi illastimme rantakadulla kreikkalaisessa ravintolassa. Ravintola oli todella viihtyisä, henkilökunta ystävällistä ja ruoka herkullista. Ovellakaan eivät sisäänheittäjät häirinneet, mikä kertoi laadukkaasta ravintolasta. Hyvä ravintola täyttyy ihan itsekseen.

Matka oli aivan mieletön, mutta oli ihanaa päästä takaisin kotiin <3 Tosin Budapestiin varmasti palaan, sillä sen kauneus ja lempeys varastivat palan sydäntäni.